Zecharia Sitchin in Nibiru hakkındaki iddialarına cevap olmak üzere antik diller uzmanı Dr. Michael Heiser tarafından yazılmış bir makalenin özetidir.
1. Nibiru Hakkındaki Akademik Çalışmalara Genel Bakış
Çivi yazılı metinler hakkında yapılmış bolca akademik çalışma olsa da, doğrudan Nibiruya yönelik olanlar pek azdır.
Nibiru hakkındaki son ingilizce çalışma 1961 yılında büyük Sümer araştırmacısı Prof. Dr. Benno Landsberger tarafından yazılmış olan bir makaledir.
1936 ve 1990 yılında yazılmış iki Almanca makalede mevcuttur.
Neyse ki Chicago Asur Sözlüğü (CAD) editörlerinin çalışmaları ile "Nibiru" sözcüğünün ve söz konusu sözcüğün ilgili formlarının, mevcut olduğu tüm yerler tespit edilmiş ve derlenmiştir.
Enuma Elish 7 tabletten oluşmaktadır . Tablet VI, satır 121'den Tablet VII, satır 138 e Marduk'un (Babil inancındaki baş tanrı) adlarının beyan edilmesini içerir. Tablet VII'nin 124. satırındaki Marduk isimlerinden biri de Nibiru'dur.
Nibiru onun [Marduk un] yıldızıdır, O ki yaptığı göklerde görünendir.
O [ Nibiru] Dönüm noktasını tutandır.[Geçiş noktası, ekyeri]; onlar ona başvurmak zorundadır.
Gözlem: Horowitz, kunsaggu kelimesinin yalnızca Enuma Elish'te beyan edildiğini belirtiyor. Başka bir metinde bir kun- sa-ga var ki "muhru" kelimesi ile paraleldir öyle ki dolambaçlı bir yolun tümü için bir dönüm noktasının bir işareti veya işaretleyicisidir. her durumda, Nibiru herhangi bir tür birleşme yeri veya kavşaktır.
Orjinal makalede Enuma elish'teki Nibiru bahsi için daha fazla referans mevcut kısa kestim.
Tam Makalenin Türkçe Tercümesi için: https://antikyalanlar.blogspot.com.tr/2018/01/tabletlerdeki-gercek-nibiru-nibiru-her.html
Makalenin İngilizce orjinali için: http://www.sitchiniswrong.com/nibirunew.pdf
Sümerlerin 12. gezegeni Efsanesi:
Çivi Yazılı Kaynaklara Göre Nibiru
Michael S. Heiser
Ph.D., Hebrew Bible and Ancient Semitic Languages
University of Wisconsin-Madison
Zecharia Sitchin in teorisinin kalbinde Nibiru gezegeni vardır. Nibiru eğer Sitchin in anladığı şekilde değilse teorisi de büyük ölçüde çökecektir. Bunun için çivi yazılı tabletlere bakmamız gerekecek. Tabletlerde bulunan, Nibiru hakkındaki ifadeleri 4 bölümde inceleyeceğiz:1. Nibiru Hakkındaki Akademik Çalışmalara Genel Bakış
Çivi yazılı metinler hakkında yapılmış bolca akademik çalışma olsa da, doğrudan Nibiruya yönelik olanlar pek azdır.
Nibiru hakkındaki son ingilizce çalışma 1961 yılında büyük Sümer araştırmacısı Prof. Dr. Benno Landsberger tarafından yazılmış olan bir makaledir.
1936 ve 1990 yılında yazılmış iki Almanca makalede mevcuttur.
Neyse ki Chicago Asur Sözlüğü (CAD) editörlerinin çalışmaları ile "Nibiru" sözcüğünün ve söz konusu sözcüğün ilgili formlarının, mevcut olduğu tüm yerler tespit edilmiş ve derlenmiştir.
2. Çiziyazılı Metinlerde Ne Sıklıkta ve Nerelerde Nibiru Kelimesi Ortaya Çıkıyor? Kelimenin Anlamı Nedir ve Kelimenin Herhangi Bir Kullanımında Astronomik Bağlam Var mıdır?
(Chicago Asur Sözlüğü )CAD üzerinde yapacağınız kısa bir araştırma ile sözcüğün çeşitli anlamları olduğunu görebilirsiniz. Sözcüğün kullanımlarının çoğunda astronomik cisimler kastedilmiyor. Astronomik bağlam dışında kalanlar "geçiş" veya bir çeşit "geçiş işareti" veya "geçiş noktası" olma fikri ile ilgilidir. Aşağıda, Sözcüğün astronomik olmayan anlamlarına kısa bir bakış yapılmıştır, Müteakiben özel anlamları ve astronmik referanslar içeren anlamları incelenmiştir.
Bir Sümero Akad metininde coğrafi bir isim, bir köy, “Ne-bar-ti-Ash-shur” adındadır. yani "Asshur un geçiş noktası"
Bir başkası, Elamlar için söylendi " ina ID Abani ni-bi-ru u-cha-du-u" ("("Abani Nehri'nin köprüsünü(karşıya geçiş yeri) keserek yol kesen")
Bir diğer metin su üzerinde feribotçuluk yapan bir teknecinin ücreti ile ilgilidir, yolcuların ödeme şekline dikkat çeker: "shiqil kaspum sha ne-bi-ri-tim" ("geçiş ücretleri için gümüş "
Bir akadça metinde askeri bir düşman olan aramilere atıfta bulunur:" A-ra-mu nakirma bab ni-bi-ri sha GN itsbat" ("Aramiler meydan okudu ve nehrin sığ yerinin girişinde pozisyon aldılar.[Geçit, Geçiş noktası]").
Nibiru kelime grubunun kelime kökü ve onun formlarının "geçiş" ile ilgili bir anlamı olduğu açıktır.
(Chicago Asur Sözlüğü )CAD üzerinde yapacağınız kısa bir araştırma ile sözcüğün çeşitli anlamları olduğunu görebilirsiniz. Sözcüğün kullanımlarının çoğunda astronomik cisimler kastedilmiyor. Astronomik bağlam dışında kalanlar "geçiş" veya bir çeşit "geçiş işareti" veya "geçiş noktası" olma fikri ile ilgilidir. Aşağıda, Sözcüğün astronomik olmayan anlamlarına kısa bir bakış yapılmıştır, Müteakiben özel anlamları ve astronmik referanslar içeren anlamları incelenmiştir.
Bir Sümero Akad metininde coğrafi bir isim, bir köy, “Ne-bar-ti-Ash-shur” adındadır. yani "Asshur un geçiş noktası"
Bir başkası, Elamlar için söylendi " ina ID Abani ni-bi-ru u-cha-du-u" ("("Abani Nehri'nin köprüsünü(karşıya geçiş yeri) keserek yol kesen")
Bir diğer metin su üzerinde feribotçuluk yapan bir teknecinin ücreti ile ilgilidir, yolcuların ödeme şekline dikkat çeker: "shiqil kaspum sha ne-bi-ri-tim" ("geçiş ücretleri için gümüş "
Bir akadça metinde askeri bir düşman olan aramilere atıfta bulunur:" A-ra-mu nakirma bab ni-bi-ri sha GN itsbat" ("Aramiler meydan okudu ve nehrin sığ yerinin girişinde pozisyon aldılar.[Geçit, Geçiş noktası]").
Nibiru kelime grubunun kelime kökü ve onun formlarının "geçiş" ile ilgili bir anlamı olduğu açıktır.
3. Antik Mezopotamya Astronomisine Yönelik Bilgimizin Çiziyazılı Kaynakları Nelerdir?
Nibiru'dan bahseden en eski metinler MÖ 1800 e dayanmaktadır. Sümerler daha eski bir medeniyet ve asıl Sümer Kayıtlarında Nibiru'dan bahsedilmiyor. Sumerian yıldız isimleriyle dolu astronomik tabletlerimiz var fakat görüldüğü kadarıyla Sümerler 5 ten fazla gezegenden bahsetmiyor. Sümerlerin Güneş ve Ay'ıda gezegen kabul ettikleri iddiasını doğru kabul etsek bile en fazla 7 gezegenden bahsediyor Sümerler. (Bir çok yerde Akad-Babil dönemine ait metinlerde Sümer metinleri olarak adlandırılıyor. Bu yüzden bir karışıklık var fakat asıl Sümer metinleri Nibiru'dan astronomik bir cisim olarak bahsetmiyor.)
Nibirudan astronomik bir cisim olarak bahseden başlıca antik metinler şunlardır:
Enuma Elish, Enuma Anu Enlil, Three Stars Each (diğer adıyla Astrolabe) , Mul.Apın
Bu metinlerde Babil astronmisinin gözlem kayıtları yer almaktadır.(Enuma Elish hariç) Gün ışığının süresi, Ayın görünürlük süresi, Belli başlı yıldızların Heliakal doğuşları vb. konular işlenmiştir.
Nibiru'dan bahseden en eski metinler MÖ 1800 e dayanmaktadır. Sümerler daha eski bir medeniyet ve asıl Sümer Kayıtlarında Nibiru'dan bahsedilmiyor. Sumerian yıldız isimleriyle dolu astronomik tabletlerimiz var fakat görüldüğü kadarıyla Sümerler 5 ten fazla gezegenden bahsetmiyor. Sümerlerin Güneş ve Ay'ıda gezegen kabul ettikleri iddiasını doğru kabul etsek bile en fazla 7 gezegenden bahsediyor Sümerler. (Bir çok yerde Akad-Babil dönemine ait metinlerde Sümer metinleri olarak adlandırılıyor. Bu yüzden bir karışıklık var fakat asıl Sümer metinleri Nibiru'dan astronomik bir cisim olarak bahsetmiyor.)
Nibirudan astronomik bir cisim olarak bahseden başlıca antik metinler şunlardır:
Enuma Elish, Enuma Anu Enlil, Three Stars Each (diğer adıyla Astrolabe) , Mul.Apın
Bu metinlerde Babil astronmisinin gözlem kayıtları yer almaktadır.(Enuma Elish hariç) Gün ışığının süresi, Ayın görünürlük süresi, Belli başlı yıldızların Heliakal doğuşları vb. konular işlenmiştir.
4. Bu Kaynaklar Nibiru Hakkında Bize Ne Anlatıyorlar?
Öncelikle şu açıklamayı yapmak faydalı olacaktır ki Nibiru, tabletlerde yerine göre bir tanrı , yerine göre bir yıldız, yerine göre de bir gezegen olarak anılıyor. Bunun önemli bir sebebi şudur ki Sümer-Mezopotamya inanışında tanrılar ve yıldızlar arasında ilişki kurulmuştur.
Mesela Enlil ve Ea büyük tanrılar kabul edilir ve ayrı ayrı yıldızları vardır. Enlil in yıldızı, Marduk un yıldızı, Ea nın yıldızı gibi. Nibiru'ya birden fazla anlam yüklenmesi Nibiru hakkındaki kafa karışıklığının nedenlerinden olsa gerektir. Yukarıda belirtildiği gibi Nibiru hakkındaki en eski metinler MÖ 1800 'lere dayanıyor. Yani Sümerler tarafından değil Sümer inancını benimsediği söylenen Babilliler tarafından yazılmışlardır. Bu metinlerin 4 ü birden aynı zaman periyodunda yazılmamıştır. Öyle sanıyorumki Nibiru hakkında farklı şeyler söylemelerini mümkün kılan şeyde budur. Aşağıda konuyu özetleyen bir tablo mevcuttur. Eğer İngilizceniz varsa inceleyiniz. Tablonun altında ise farklı tabletlerden bazı örnekler kısaca açıklanmıştır.
Enuma Elish'te Nibiru
Bir metni bir alfabeden başka bir alfabeye dönüştürmeye Transliterasyon denir. Sümer çivi yazısının işaretleri, uzmanlar tarafından İngilizce hecelere dönüştürülmüştür. Horowitz'in transliterasyonuna göre Nibiru değil Neberu doğrudur. Aşağıda Horowitz'in çevirisinden alıntılar sunacağım:Öncelikle şu açıklamayı yapmak faydalı olacaktır ki Nibiru, tabletlerde yerine göre bir tanrı , yerine göre bir yıldız, yerine göre de bir gezegen olarak anılıyor. Bunun önemli bir sebebi şudur ki Sümer-Mezopotamya inanışında tanrılar ve yıldızlar arasında ilişki kurulmuştur.
Mesela Enlil ve Ea büyük tanrılar kabul edilir ve ayrı ayrı yıldızları vardır. Enlil in yıldızı, Marduk un yıldızı, Ea nın yıldızı gibi. Nibiru'ya birden fazla anlam yüklenmesi Nibiru hakkındaki kafa karışıklığının nedenlerinden olsa gerektir. Yukarıda belirtildiği gibi Nibiru hakkındaki en eski metinler MÖ 1800 'lere dayanıyor. Yani Sümerler tarafından değil Sümer inancını benimsediği söylenen Babilliler tarafından yazılmışlardır. Bu metinlerin 4 ü birden aynı zaman periyodunda yazılmamıştır. Öyle sanıyorumki Nibiru hakkında farklı şeyler söylemelerini mümkün kılan şeyde budur. Aşağıda konuyu özetleyen bir tablo mevcuttur. Eğer İngilizceniz varsa inceleyiniz. Tablonun altında ise farklı tabletlerden bazı örnekler kısaca açıklanmıştır.
Enuma Elish'te Nibiru
Enuma Elish 7 tabletten oluşmaktadır . Tablet VI, satır 121'den Tablet VII, satır 138 e Marduk'un (Babil inancındaki baş tanrı) adlarının beyan edilmesini içerir. Tablet VII'nin 124. satırındaki Marduk isimlerinden biri de Nibiru'dur.
124. satırda isim Sümerce verilmektedir (Nibiru tanrılar için kullanılan DINGIR (d) ön işareti ile işaretlenmiştir) ve daha sonra kısa bir Akat açıklaması gelir:
Nibiru: ona izin ver [Nibiru] göklerin ve yerin geçişini tutan kişi olsun.
(satır 125 şu şekildedir: "... gökler yukarıdan aşağıya inemezler, ancak onu [Nibiru] beklemeliler").
Gözlem: Burda biz Nibirunun Marduk un adı olduğunu söyleyen özel bir metne sahibiz. Aşağıda göstereceğiz ki Marduk Jüpiter gezegeninin adıydı. Eğer Nibiru Jüpiter gezegeni ise bu durumda Nibiru Pluto'nun ardındaki bir gezegen olamaz.
Daha sonra Tablet VII, 126-127 satırlarında şu ifadeyle devam eder:
Gözlem: Burda biz Nibirunun Marduk un adı olduğunu söyleyen özel bir metne sahibiz. Aşağıda göstereceğiz ki Marduk Jüpiter gezegeninin adıydı. Eğer Nibiru Jüpiter gezegeni ise bu durumda Nibiru Pluto'nun ardındaki bir gezegen olamaz.
Daha sonra Tablet VII, 126-127 satırlarında şu ifadeyle devam eder:
Nibiru onun [Marduk un] yıldızıdır, O ki yaptığı göklerde görünendir.
O [ Nibiru] Dönüm noktasını tutandır.[Geçiş noktası, ekyeri]; onlar ona başvurmak zorundadır.
Gözlem: Horowitz, kunsaggu kelimesinin yalnızca Enuma Elish'te beyan edildiğini belirtiyor. Başka bir metinde bir kun- sa-ga var ki "muhru" kelimesi ile paraleldir öyle ki dolambaçlı bir yolun tümü için bir dönüm noktasının bir işareti veya işaretleyicisidir. her durumda, Nibiru herhangi bir tür birleşme yeri veya kavşaktır.
Orjinal makalede Enuma elish'teki Nibiru bahsi için daha fazla referans mevcut kısa kestim.
Astrolabe B
Bu metin de Enlil ve Ea isimli 'tanrılar' ile ilişkilendirilen yıldızlar ile Nibiru'nun ilişkisine değinilir. Eski yılın son ayı ile yeni yılın ilk ayı (adar-nisan) arasındaki geçişte Antik Mezopotamyalılar'ın yaptığı gözlem nakledilir.
Astrolabe "B", sütun ii, satır 29-32 :
Astrolabe "B", sütun ii, satır 29-32 :
"Gecenin [yıldızları] tanrılarının ardından güneyde duran kırmızı yıldız, gökyüzünü yarıya bölüyor, bu yıldız Nibiru-Marduk'dur."
Horowitz'in de belirttiği gibi Nibiru'nun her yıl hiç olmazsa eski yıldan yeni yıla geçerken gözlemlendiği anlaşılıyor.
Sonuç: Tabletler arasında bazı çelişkiler var gibi görünüyor ama tabletlerden hiçbiri Sitchin'in tariflerine uygun bir gezegenden bahsetmiyor.
Mul.apin tablet 1 sütun 1 satırlar 36-38
Bu satırların sözleri yukarıdaki metinleri tasdik ediyor:
"Enlil'in yıldızları bittiğinde büyük bir yıldız -ışıkları loş olmasına rağmen - gökyüzünü ikiye böler ve orada durur: işte bu Marduk un yıldızı, Nibiru , Jüpiter; pozisyonunu değiştirmeye devam ediyor ve gökyüzünü geçiyor."
Yine kısa kesiyorum makalenin son kısmına atlıyorum.
Çivi yazılı metinler Nibiru hakkında bize ne anlatıyor? (özellikle Zecheria Sitchin'in iddialarının aleyhine) İşte liste burada:
Yine kısa kesiyorum makalenin son kısmına atlıyorum.
Çivi yazılı metinler Nibiru hakkında bize ne anlatıyor? (özellikle Zecheria Sitchin'in iddialarının aleyhine) İşte liste burada:
1)Nibiru bir yıldız olarak anıldı.
2) Nibiru bir gezegen olarak anıldı- neredeyse her zaman Jüpiter-Marduk olarak, fakat bir defa Merkür , ve asla Pluton'un ötesindeki bir şey ya da orada ki bir gezegen olarak anılmadı.
3)Sümerler kendi kayıtlarına göre yalnızca beş gezegenden haberdardı (Güneş ve Ay'ı sayarsak yedi).
4) Nibiru asla herhangi bir itibarla Anunnaki ile birlikte anılmadı; Asla Anunnakilerin bulunduğu ya da yerleştiği yer olarak söylenmedi.
5) Nibiru hem takım yıldızlarla ilişkili bir sabit yıldızdır ki onları kendi rotalarında tutar (onların bir üyesi mi yoksa sadece yakınlarında mı bulunuyor bilinmiyor) hem de aynı zamanda "pozisyon değiştirme" ve "gökyüzünü geçme" ile de tanımlanır. (Bu maddenin anlaşılması için makalenin kendisine bakabilirsiniz )
6)Nibiru her sene görüldü ki bu durum Sitchin'in 3600 yıllık döngüsünü haksız çıkarır.
Tam Makalenin Türkçe Tercümesi için: https://antikyalanlar.blogspot.com.tr/2018/01/tabletlerdeki-gercek-nibiru-nibiru-her.html
Makalenin İngilizce orjinali için: http://www.sitchiniswrong.com/nibirunew.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder