Nibiru hakkındaki Zecharia Sitchin iddialarının en temel dayanaklarından biri VA 243 Mührüdür.
Öyle ki bu mühür onun teorisinin kalbinde yer almaktadır. Mührün yanlış yorumlandığını görmeniz için antik Semitik diller uzmanı dr. Michael Heiser in konu hakkında yazmış olduğu bir makaleyi Türkçe'ye çevirdim. Makaleyi okumadan önce bu makaledeki bilgilerden derlemiş olduğum aşağıdaki kısa videoyu izlemeniz faydalı olabilir:
Daha güvenilir olması için Makalenin aslı ile kendi çevirimi birlikte sunuyorum. Böylelikle okuyucu karşılaştırma yapabilir.
İyi okumalar dilerim.
*********************************************************************************
12. Gezegen Efsanesi: VA 243 Silindir Mührünün Kısa Bir Analizi
Michael S. Heiser
Ph.D. candidate, Hebrew Bible and Ancient Semitic Languages
University of Wisconsin-Madison
(Kendi yorumlarımı yeşil renkte gösterdim)
Zecharia sitchin in okurları , özellikle de 12. gezegen i okuyanlar yukarıdaki mührü , VA 243 mührünü tanırlar. (Berlinde bulunan Vorderasiatische Müzesinin koleksiyonundaki numarası 243 olduğu için bu şekilde isimlendirildi.)Bu mühür Sitchin'in teorisinin merkez parçasıdır. Sitchin'in teorisi Sümerlerin, Güneş sistemimizin gezegensel cisimleri hakkında ileri astronomik bilgilere sahip olduğu şeklindedir. Bu bilginin Sümerlere uzaylılar tarafından verildiğini iddia etmiştir. Bu uzaylılar Sitchin'in tanımlamasına göre Sümer-Mezopotamya mitolojisinin Anunnaki tanrılarıydı. Mührün sol üst köşesinde , Sitchin'in iddiasına göre, Güneş 11 tane küre ile çevrilmiş görünüyor. Antik insanlardan beri (ki Sitchine göre Sümerler de dahil) Güneş ve Ay gezegen olarak ele alınmıştır. Elbette artık dokuz gezegen olduğunu biliyoruz. Güneş ve Ay 'ı da ekleyerek (Yani bu makalenin yazıldığı sırada Pluto henüz gezegen listesinden çıkarılmamıştı ve 9 gezegen olduğu kabul ediliyordu. Güneş ve Ay'ıda gezegen kabul edersek 9+2 = 11 gezegen edeceğinden) Sitchin şöyle iddia ediyor: Sümerler Pluto'nun ötesinde bir gezegen daha biliyorlardı. Bu ekstra gezegen, Sitchin tarafından Nibiru olarak düşnülmüştür. Nibiru Mezopotamya metinlerinde astronomik bir cisim olarak anılmaktadır. Sitchin'in eserleri, Nibiru'nun her 3600 yılda Güneş sistemimizden geçtiği görüşünü ayrıntılarıyla anlatıyor ve bu nedenle Sitchin'in teorisine inananlar Nibiru'nun yakında geri geleceğini savunuyorlar. Sitchin fikirlerinin takipçilerinden bazıları Nibirudan X gezegeni olarakta bahsediyorlar. (İnternette şöyle bir amatör teorisine de rastlamış olabilirsiniz: Mühürdeki oturan figür ile onun önünde ayakta duran figür arasında bir nokta/benek görünüyor. İşte o beneğin uzaklardaki Nibiru olduğu iddiası. Zecharia Sitchin böyle bir şey iddia ETMİYOR. Bu makale Sitchin'in iddiasına cevap olarak yazılmış olsa da yazının tamamını okuduğunuzda uzak nokta ile ilgili iddianın da yanlış olduğunu görebilirsiniz.)
Sitchin haklı mı? - Kısmen ya da bütünüyle? Acaba Nibiru geri dönecek olan 12. bir gezegen mi? Acaba VA 243 bu tezi kanıtlar mı? Maalesef Sitchin ve onun taraftarları için bu soruların herbirine verilecek cevap HAYIR. Bu sayfa onun teorisinin kalbine odaklanacak, yani VA 243 mührüne.
Nibiru benim sitemdeki bir başka sayfanın ana konusudur. (Bahsedilen makalenin linki: http://www.sitchiniswrong.com/nibirunew.pdf )
***************************************************************************************
*******************************************************************************
Yöntem ve Yaklaşım
Silindir mühürler çalışması aslında Sümer biliminin ve Asur biliminin çok özel bir alt disiplinidir. Şunu belirlemek mümkündür ki (yakın geçmişteki ve şimdiki silindir mühür uzmanlarının çabaları sayesinde ) Sitchin'in bu mühür hakkındaki yorumlarının derinden kusurlu ve akademik yetenekten yoksun olduğu söylenebilir. Kısacası, onun teorisi yanlıştır ve mührün kendisi tarafından desteklenmemektedir.
Aşağıdaki tartışmada, VA243'ün hiçbir şekilde Sitchin'in fikirlerini desteklemediğini göstereceğim. Benim argümanlarım şunlar:
1) Mühür üzerindeki (sol ve sağ yandaki) yazı, gezegenler veya herhangi bir astronomi unsuru hakkında hiçbir şey söylemiyor.( ki Sitchin tarafından ele alınmıyor) Bağımsız bir çeviri yapmak yerine (yani daha baştan bu yazıların anlamını vermek yerine) Herhangi bir önyargıdan kaçınmak için bu konuda Sümer mühür yazıtlarıyla ilgili makamların (söylediklerini) erteleyeceğim.
2)Mühür üzerindeki sözde "Güneş" sembolü Güneş değildir.Bunu biliyoruz çünkü yüzlerce silindir mühründe ki ve Sumero-Mezopotamyan sanat örneklerindeki Güneş'in tasvirlerine uymuyor. (Kesin olarak belirlenmiştir çünkü Güneş'le ilgili metinlerle (Güneş tasvirleri) birlikte görünmektedir.) Tipik tasvirleri tanımlayacağım ve imge örnekleri sunacağım. [Güneşin adı Akadlarca Shamash, Sümerlerce Utu olarak bilinirdi] Kaynaklar sunuluyor ki okuyucu kendisi sınama yapabilsin. (mühürde ki) "Güneş" sembolü aslında bir yıldızdır (Mezopotamya sanatında (yıldız sembolü) altı veya daha yaygın olarak sekiz uç noktasına sahip olabilir). Bu günkü okuyucunun "iyi (işte), Güneşte bir yıldızdır" demesine izin vermeyeceğim, yıldız simgesinin ve Güneş simgesinin yan yana ve birbirinden farklı olduğu birkaç resim arz ediyorum. (ki yine tekrarlayım VA 243 teki sembol Güneş değildir.) Sümerler ve Mezopotamyalılar Güneş'i yıldızlarınkinden farklı semboller kullanarak ayırdılar - sırasıyla herbir sembolü Güneş tanrısı ve diğer tanrılarla ilişkilendirmek suretiyle (birbirinden ayırdılar). - Sitchin'in teşhisini açıkça destekleyen hiçbir antik Sümer-Akkad kanıtı yoktur.
3) Eğer "Güneş" Güneş değil ise o zaman o noktalar nedir? Noktalar da yıldızlardır. Ülker burcunun Sümero - Mezopotamyan tasvirlerinde en iyi şekilde gösterildiği gibi( Ülker burcu birlikte duran yedi noktadır hem de çıplak gözle görülebildiğinden dolayı makul astronomik doğrulukta) ülker burcu aslında Sumero-Mezopotamyan sanatın en sık tasvir edilen astronomik sunumlarından biridir.(Yazının devamında Ülker burcunun antik tasvirleri üzerinden noktaların yıldızlar için kullanılabildiği ortaya konacaktır. Sitchin ise noktaları gezegenler kabul etmişti.)
Sitchin'in işaret ettiği gibi (ve bu sahadaki gerçek akademisyenler tarafından da doğrulanır - bu bir ortak bilgidir) yıldızlar, ilahi varlıklar - tanrılar ile ilişkilendirildi ya da bunlar olarak kabul edildi. Sumero-Mezopotamya sanatında bir yıldız ya bir tanrı ya da astronomik bir vücudu temsil eder. Aynı şey Güneş hakkında da söylenebilir - ya gerçek Güneş'e ya da Güneş tanrısına işaret eder. VA243'ün tasvir ettiği şey için üç olasılık bulunmaktadır:
A)O (Mühür üzerindeki yıldız) Bir tanrı ya da özel yıldızı belirliyor ve bir çeşit zodyak temsilinde diğer yıldızlarla ilişkilendiriyor. Bunu muhtemel olarak görmüyorum çünkü zodyak takımyıldızlarının daha net tasvirleri de var. Açık zodyak çağrışımları olmadıkça, bir yıldız bir tanrının sembolü (kabul edilir) idi, bu da bizi ikinci seçeneğe götürür. (Zodyak: güneşin hareket ettiği yol üzerinde bulunan takımyıldızların oluşturduğu kuşaktır. Astrolojide burclar kuşağıdır.)
B) Daha muhtemel bir fikir şöyle: Merkezi yıldız bereketle/verimlilikle bir takım ilişkileri olan bir tanrı içindir (mahsüllerdeki gibi) çünkü kitabede ibadet eden birinin (kitabede adı verilmiş), oturan bir tanrıya sunuşu/adamayı açıklanmaktadır. Oturan figür mühürde bereketli hasatla ilişkilendirilmiştir. Oturmuş tanrıya ek olarak mühürde iki figür daha var, bir tanesi sunuş yapandır, geriye kalan figür muhtemelen sunuşla/adamayla bağlantılı bir tanrı olacaktır. Bu ihtimalin lehine olarak mühür üzerinde görülen enstrümanlar şunlar: Oturan tanrının karşısındaki iki figür ve Oturan figürün başlığı. (başlık hakkında açıklama yapılacak) Üstelik bu düşüncenin lehine olacak şekilde buna çok benzeyen yüzlerce "Sunuş/Adak Mührü" var ve bir çoğunda figürlerin yakınında kafasının üst tarafında bir yıldız var. Bu, figürün bir tanrı olduğunu göstermek içindir.(örneğe bakınız)
*****************************************************************************************
****************************************************************************************
C) Madem yıldız, on bir yıldızla (noktalarla) çevrelenmiş, sanatsal tasvir, Mezopotamya ilahi konseyinin lider tanrısı ve diğer onbir (üst düzey üyeleri) için olabilir. Hatırlayın ki (Sitchin'in de belirttiği gibi) Mezopotamya konseyinin 12 üyesi vardı. Daha önce de belirttiğim gibi,12 Meclis üyesi Mezopotamya dininde her zaman istikrarlı değildir (zaman zaman sekiz tanrı da konsey olarak düşünülürdü), ancak 12 daha yaygın sayıdır. Bu tez çekici geliyor ancak seçenek B den üstün tutmak için çok sebep olduğunu söyleyemem. Okuyucu bu noktada şöyle düşünüyor olabilir "Peki, Güneş tanrısı panteonun lideri değil mi (Pantheon: Bir toplumun inandığı tüm tanrıları birden kastetmek için kullanılır.)- Bu semboloji ilahi konseye işaret ediyorsa, merkez sembolü hala Güneş olabilir mi? " Sümero-Mezopotamyan din anlayışında Güneş yüksek tanrı kabul edilmediğinden bu yanlış bir düşünce olacaktır;Yüksek Tanrı Anu kabul edilir.(Sonradan,Marduk kabul edilmiştir.), Shamash değil (İnanışa göre Shamash Güneş tanrısının adıdır).
Bu seçenekler kuşkusuz subjektiftir, ancak bir şey kesin: "(Mühürdeki) Güneş sembolü oldukça sık karşılaştığımız Sümero-Mezopotamyan sanatındaki Güneş sembolü ile uyumlu değil. Güneş sisteminin tasviriyle uğraşmıyoruz. Gökbilimci Tom van Flandern, yıllar önce buna işaret etti, iddia edilen Güneş'in etrafındaki "gezegenlerin" boyutları, gezegenlerin doğru boyutlarına uymuyor ve sözde Güneş'e olan mesafeleri eliptik yörünge tasvir edecek şekilde değil. Van Flandern'in eleştirisinin linki web sitemde mevcut.
Yukarıdaki bahsin tüm yönleri şimdi bibliyografya ile birlikte daha ayrıntılı olarak sunulmaktadır.
4. Dünyadaki Sümer veya Mezopotamya tabletlerinin tamamında, Sümerler'in (veya daha sonra Mezopotamya sakinlerinin) beşten fazla gezegenin varlığını bildiklerini gösteren tek bir metin (bile) bulunmamaktadır. Bu tamamen bir iddiadır, ancak çivi yazılı astronomide uzmanlaşmış akademisyenlerin çalışmaları vasıtasıyla kanıtlanabilir. Aşağıda, çiviyazılı tabletlerin astronomisi ile ilgili tüm önemli çalışmaları listeliyorum (metinler, tezler / kitap katalogları) ve okuyucuları bir kütüphaneden kontrol etmeye ve aramaya davet ediyorum. Kelimenin tam anlamıyla, herhangi bir astronomik yoruma sahip her çivi yazılı metin (astroloji ve kehanetlerle ilgili olanlar bile), mevcut akademik literatürde tercüme edildi, kataloglandı, indekslendi ve tartışıldı. Tabletler, gezegensel cisimlerin gökyüzündeki ve ufuktaki görünümlerinin ve diğer yıldızlarla ilişkilerinin hesaplanmasında dahi olsa, oldukça ayrıntılıdır. Alan hiçbir şekilde yeni değil ve önemli derecede gelişmiştir.
I. VA 243 Üzerindeki Kitabe
VA243'in üç satırlık metni vardır ("hat 1" mührün her iki tarafında da tekrarlanır):
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Mührün transliterasyonu yapıldı. (Bir metini bir alfabeden başka bir alfabeye dönüştürmeye transliterasyon denir. Burada yapılan Sumero-Akkad işaretlerini İngiliz alfabesiyle uygun hecelere çevirmektir. ) ve Mezopotamyan dilbilimci Anton moortgat tarafından tercümeside yapıldı. (kaynak: translated in the principal publication of the Berlin Vorderasiatische Museum’s publication of its seal collection, Vorderasiatische Rollsiegel (“West Asian Cylinder Seals”; 1940) by Mesopotamian scholar Anton Moortgat on page 101. ) Bu kitap almancadır bu yüzden ben Almanca ve İngilizce tercüme öneriyorum: (Bende altına Türkçe tercümesini ekliyorum)
Line 1 = dub-si-ga “Dubsiga” [a personal name of an apparently powerful personc]
Line 2 = ili-il-la-at “Ili-illat” [another personal name, this time of the seal’s owner]
Line 3 = ir3-su “dein Knecht” [German for “your servant”d]
Line 1 = dub-si-ga "Dubsiga" ( görünüşe göre güçlü bir kişinin kişisel adı)
Line 2 = ili-il-la-at "Ili-illat" ( Bir başka kişisel isim, bu sefer mührün sahibinin)
Line 3 = ir-su ( Hizmetkarınızdır)
VA243'ün (oldukça sıkıcı) tam yazısı şu şekildedir: “Dubsiga, Ili-illat, your/his servant.” ("Dubsiga, Ili-illat hizmetinizdedir") Yazıttaki hiç bir şey Astronomi yada gezegenlere temas eden bir şey akla getirmiyor.
Silindir mühürler üzerine tezi olan Dr. Rudi Mayr ile bir e mail yazışmasında, Dr. Mayr mührü ve üzerindeki kitabeyi yorumladı. [ ve Ben arada birkaç yorum yaptım, mavi renkte]:
Oturan figür bir tanrıdır; Flounced(Havalı) elbise tanrılar için normaldir. (Gerçi krallar biraz sonra giymeye başladılar); tanrıların karakteristik başlıkları da vardır. Çoğu akademisyen ona boynuzlu başlık der fakat ben her zaman boynuzdan çok alev gibi gözüktüğünü düşündüm. Antik metinler sıklıkla parlak, ışıltılı, görkemli cepheye sahip tanrılara atıfta bulunur. [Bu antik doğu yakasında da geçerlidir-Façade ve web sitemdeki bir kaç sayfada bahsettiğim parlak bir terminolojiye şahit olun.]; onlar boynuzlar olarak anılmazlar.... Adak sunan figür de tanrısallığa dair 'boynuz'lara sahip[Bu güçlü bir bağlamsal argümandır şöyle ki ,
adak sunan figürün sol üst köşesindeki sembol -Güneş değil- bir yıldızdır. Kesindir ki yıldızlar parladıkları için, yıldızlar tanrılarla ilişkilendirildi. Shamash , Güneş tanrısı ise kendi Güneş sembolüne sahiptir. Neye benzediğini aşağıda görebilirsiniz.]
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
II. Güneş Sembolü
Bu belkide Sitchin'in VA243'ü yorumlamasındaki en büyük problemdir, Güneş sisteminin gösterimi. Basitçe söylemek gerekirse, Güneş sistemindeki merkezi sembol Güneş değilse, yorum tamamen çöker. Burada Sitchin'in yanıldığını kesin olarak göstermek için iyi bir ıspat metodu var. Bu Ispata varırken önce Sümer-Akad sembolleri üzerine bir kaç genel yorum sunacağız ve sonra ayrıntılara geçeceğiz.
Genel Yorumlar
Bütün antik dinler gibi Sümero-Mezapotamyan dinin de gök cisimlerini çıplak gözle incelemeye büyük bir ilgi/alakası vardı. Özellikle, Güneş, Ay ve Venüs, görünürlüklerinin kolay olması nedeniyle önemli odak noktalarıydı ve her biri sanatsal olarak sembolize edildi ve bir tanrı için tahsis edildi.
Sümer-Mezopotamya dininde, Güneş tanrısı sembolü çok açıktı:
Güneş tanrısı = Shamash (Sümer dilinde Utu)
Sümero - Mezopotamyan dinde Güneş tanrısının sembolü merkezi bir daire idi öyle ki dört yayılmış kolu vardı ve herbir kolun arasında dalgalı çizgiler vardı.(En yaygın kullanılan budur), ya da sadece dalgalı çizgilerle birlikte bir merkezi daire. Nerdeyse her zaman Tüm sembolün kendisi de bir dairenin içindeydi aşağıdaki gibi: [Herhangi bir istisna bilmiyorum ama yinede ihtiyatlı olalım]
Okuyucu bunun VA 243 ün üzerindeki sembol olmadığına hemen dikkat etmelidir. VA 243'ün "sözde Güneş'i" dalgalı çizgilerden yoksundur ve bir daire içine yerleştirilmemiştir.
Bu Güneş sembolü Sümero-Mezopotamyan dini sanat eserlerinde çok sık karşımıza çıkar. Güneş tanrısı için ortak olan diğer sembol ise bir grup kanat üzerinde uçan tanrıydı (Mısır dinindeki kanatlı diske benzer bir tasvir)
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Yukarıda görünen Sümero-Mezopotamyan dindeki klasik Güneş diski ikonografisi şunlar için kullanılan sembollerle tezat oluşturmaktadır: Yıldız Sembolü, takım yıldızlardaki yıldızları göstermek için kullanılan sembolizasyon, herhangi bir tanrı (yıldız ya tanrının kafasının üstündedir ya da daha çok sağın solunda) (sağında veya solunda demek istiyor herhalde örneklere bakıp anlayabilirsiniz.),ya da Ishtar(Sümerler için Inanna ), Venüs için ayrılmış olan, en çok gözlemlenen gökyüzü nesneleri için kullanılan semboller bunların hepsi güneş ve ay sembolleriden ayrılmıştır.
Dikkat edin bu örnek sekiz sivri uca sahip. Bu, Sumero-Mezopotamya dini sanatında en sık
görülen stildir. Yıldız sembolü Altı sivri uçla (VA 243 te olduğu gibi) ya da yedi sivri uçla da bulunmaktadır ve sivri uçların sayısı aynı mühürde veya aynı dikilitaştaki oyma tasvirleri üzerinde bile değişebilmektedir. Sembol uç noktalar hakkında tutarlı/istikrarlı değildir ama sembolün genel tutumu istikrarlıdır. (ya bir yıldız,gezegen için ya da tanrı için kullanılmaktadır fakat Güneş için değil) Yıldız sembolü ya bir çember içinde yada (çok daha sık olarak) çembersizdir. Güneş simgesinden açıkça farklıdır.
VA 243'ün sembolünün Güneş diski değil de yıldız olduğunu nasıl anlarım? Yukarıda açıkça belirtilmiş olanlar dışında - VA 243 sembolü "kolları" arasında dalgalı çizgilere sahip değildir ve bir daire içerisinde yer almamaktadır - Sumero-Mezopotamya dini genellikle güneş tanrısı sembollerini Ay tanrısı ve Ishtar(Venüs) sembolleriyle birlikte gruplandırmıştır (Çoğu zaman Güneş, Ay ve Ishtar sembollerini birlikte görürsünüz). Bu şaşırtıcı değil çünkü kolaylıkla görülebiliyorlar. Kısaca onlar sembolleri karışıtırmadı öyleyse biz de karıştırmamalıyız. ( Ay tanrısı Akadlarda =Sin; Sümerlerde = Nanna) , Ishtar (Sümerlerde = Inanna).
Bu gruplanmış üçlü, Sumero-Mezopotamya sanatında çok yaygındır ve Güneş sembolü ile yıldız sembolünün birbirinden ayrıldığı tespitini (yapmayı) zorunlu kılar:
Kaynak: Ursula Seidl, Die Babylonischen Kudurru Reliefs, Tafel 11, Zweite Gruppe, stela “a” = The Babylonian Kudurru Reliefs, Plate 11, 2nd Group, stela “a”.
Sağdaki daire içine alınmış ve dalgalı çizgileri olan Güneş sembolüne dikkat edin.
Ursula Seidl, Die Babylonischen Kudurru Reliefs, Tafel 19, Vierte Gruppe, stela “b” = The Babylonian Kudurru Reliefs, Plate 19, 4th Group, relief “b”.
Sağ alt kısımdaki daire içine alınmış ve dalgalı çizgileri olan Güneş sembolüne dikkat edin.
|
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Mezopotamya'dan zodyakla ilişkili sanat eserlerinde de Güneş ve yıldız/gezegen sembolleri açıkça (birbirinden) ayırt edilir.
Yılanın (Draco) altında birbirinin yanında solda Güneş sağda yıldız sembolü. Güneş sembolünün dalgalı çizgilerine dikkat edin.
Kaynak: Ursula Seidl, Die Babylonischen Kudurru Reliefs, p. 47 = The Babylonian Kudurru Reliefs, p. 47
İşte yukarıdaki Güneş'in (sol) ve Yıldızın (sağ) sembolünün yakınlaştırılmış hali. Buradaki yıldızın sekiz sivri ucu olduğuna dikkat edin.
İkinci bir zodyak örneği:
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Yılanın kuyruğunun altında birbirinin yanında: Güneş sembolü (merkezde) ve yıldız sembolü ( merkezin sağı) . Güneş sembolünün dalgalı çizgilerine dikkat edin.
Kaynak: Ursula Seidl, Die Babylonischen Kudurru Reliefs, p. 60 = The Babylonian Kudurru Reliefs, p. 60
Yukarıdaki örnekte şunlara dikkat edin: 1. Yıldızın 7 sivri ucu var ve aşağısındaki yıldızlar 6 sivri uca sahip. Dikkat edin şu daha küçük yıldızlarında ucu eksik(Yani onlarında sadece 6 ucu var. Halbuki Sitchin yıldızın 8 ucu olur diyordu). Onlar sadece benekler. Bu yedi dizilmiş benek/daire Mezopotamya sanatındaki en yaygın motiflerden biridir ve Ülker takım yıldızını belirtir.
Buradaki önemli husus : Benekler/Noktalar = Yıldızlar. Astronomik bağlam söz konusu olduğunda Mezopotamya sanatı için durum budur. (Ya da bir yıldızın bir tanrı olarak tanımlandığı bağlamda durum budur. ) Bu VA 243 mührünü değerlendirmemiz için (bu bilgi) önemlidir.
Yine burada bir yakınlaştırma daha:
Üçüncü bir zodyak örneği:
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Buradaki yıldız sembolünün VA 243 yıldızına uygun olarak 6 sivri ucu olduğuna dikkat edin
(6 ucu olmasının yanında ortasındaki daire ile birlikte tamda VA 243 ün üzerindeki yıldızı anımsatıyor)
kaynak: Ursula Seidl, Die Babylonischen Kudurru Reliefs, p. 23 = The Babylonian Kudurru Reliefs, p. 23
Bu son örnekle ilgili bazı yorumlar sıralanmıştır. Önceki iki örnekte buradaki gibi açıkça zodyak bağlamındadır. Şu önceki iki örnek açıkça beklenen özelliklere sahip tutarlı bir mantıkla çizilmiş Güneş sembolüne sahipti (dalgalı çizgiler, daire içine alınma). Güneş'i yıldız simgesinden açıkça ayıran şey budur. Yıldız sembolü, her durumda aynı astronomik cismi işaret eder, ancak uç sayısı değişir. Bu durum, sivri uç sayısının yıldız sembolünü bir YILDIZ ya da gezegen olarak tanımlamak için önemli olmadığı anlamına gelir. Güneş için değil.(Çünkü Güneşin ya kolları olmuyor ya da olursa 4 kolu oluyor) Bu yüzden kimse diyemez ki "yıldız sembolünün 8 ucu var ve Sitchin mühründe 6 uç var. demek ki o yıldız değil Güneştir." Bu yanlış, çünkü bu örnekler bir yıldız sembolünün 6, 7 veya 8 uca sahip olabileceğini açıkça gösteriyor. hem de (yıldız sembolünde) dalgalı çizgiler yoktur. Sitchin'in VA 243'ünün üzerinde ki sembol Güneş değildir. O bir yıldızdır ve böylece bir yıldız, bir tanrı ya da tekil bir gezegeni ifade eder. Bu benim düşüncem değil, Sumero-Mezopotamya sanat kongresinin (düşüncesidir).
Hadi Yıldız Sembolü İçeren Silindir Mühür Örneklerine Geçelim.
Yukarıda belirtildiği gibi, yıldız sembolü bir tanrıya ya da gerçek yıldıza ya da gezegene işaret etmek için tasarlanmıştır. İşte burada Ishtar'ın bir yıldız tarafından tanrı olarak işaretlendiği bir silindir mühür örneği:
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Kaynak: Henri Frankfort, Cylinder Seals: A Documentary Essay on the Art and Religion of the Ancient Near East (London: MacMillan and Co., 1939): Plate XXVI-seal L
Bu örnekte bariz yıldız sembolü sekiz uca sahiptir ve tasarım olarak VA 243'ün yıldız simgesine çok benzerdir. Resimde gördüğümüz tanrıça Ishtar olduğu için bunun bir yıldız olduğunu ve Güneş olmadığını biliyoruz. VA 243'e benzeyen bir başka yıldız sembolü aşağıda gösterilmiştir:
Bu mührün üst sol tarafında, akademisyenlerin "akrep adam" olarak bahsettikleri (figürün) başının üstünde kanatlı Güneş diski bulunuyor. (kuyruğuna dikkat edin). Bu sefer yıldızın yedi ucu var ve VA 243'e oldukça benziyor.
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
sağ üst köşeye dikkat edelim - Birlikte gruplanmış 7 yıldız Pleidas'tır(ülker takım yıldızıdır.) (tartışmamıza geri döneceğiz.)
Altı uçlu yıldızlara sahip mühürler için birkaç örnek aşağıda verilmiştir:
(Frankfort, Plate XXXIII – seal d):
Yorumlar: Altı uçlu yıldızların üst sol ve üst sağ köşede oduğuna dikkat edin. Her iki tarafta da eşlik eden 7 li benek grubuna dikkat edin-Yine, Pleidas(Ülker takım yıldızı) (Daha küçük duran figürün başının üzerindeki "ekstra nokta" bir tanrı olduğu gibi bir yıldız olduğu anlamına da gelir). Yedi Nokta = Pleidas'ın (ülker takım yıldızının) yedi yıldızı. (Demek ki noktalar yıldızları belirtmek için sivri uçlu yıldızlarla değiştirilebiliyordu). Sümer ve Mezopotamya sanatının uzmanlarından E. Douglas van Buren'in yorumu:
"Bilindiği gibi 7 noktanın en erken gösterimlerinde şu görülüyor:
Merkezi bir noktanın etrafında bir halka veya rozet oluşturdular. Babil döneminin başlarından itibaren, Ülker takımyıldızı gibi düzenlenmiş 7 nokta bulmak giderek daha yaygın bir hal alıyor ve ikinci binyılın son çeyreğinde noktalar ilk defa yıldızlar olarak şekillendirilir."
Bu gözlem önemlidir, çünkü "sivrilen yıldız + Ülker" modelinin yıldızlarda belli sayıda sivri uca (kola) ihtiyaç duymadığını gösterir. Aynı durumun zodyak ilede doğrulandığını hatırlayın-bir yıldıza ait sembolün kaç sivri uç aldığı önemli değil- o bir yıldızdır , Güneş değildir.
Başka bir örnek:
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
(Frankfort, Plate XXXV – seal h):
Bu mühürdeki yıldız merkezi bir noktayı çevreleyen 6 uca sahip. Dikkat edin yine Pleidas(Ülker) sembolü (Aşağı bakınız VA243 deki gibi ortasında nokta/benek bulunan yıldızlar. ) (Bu mühürde Güneş'in kanatlı tasviri tercih edilmiş. -Sağ üst kısımda-)
Yıldız simgesini tartışmayı bitirmeden önce, Sitchin'in Güneş olduğunu söylediği VA243 üzerindeki yıldızın sitiliyle bizim yukarıda verdiğimiz yıldız sembolleri arasındaki benzerliğe dikkat edin.
Şimdi bunları gerçek güneş sembolüyle karşılaştırın:
III. Çevrelenmiş "Noktalar/Benekler"
Bu yazının giriş bölümünde sorduğum gibi, eğer Sitchin'in güneşi Güneş değilse o zaman noktalar nedir? En belirgin cevap, yukarıdaki örnekler üzerinde temellendirildiği gibi, onlarda yıldızlardır. Zaten noktaların Pleiades(Ülker) yıldızlarını tasvir etmek için kullanıldığını gördük ve gösterildiki: yedi nokta = yedi yıldız - öyle ki farklı yerler de aynı takım yıldızını göstermek için kullanıldılar. Frankfort Plate XXXIII-d mühürünün üst kısmında, tekil sivri uçları olan bir yıldızın da yıldız sayılan noktalarla ilişkilendirilebileceğini gördük. Neredeyse herzaman "yıldız + yedi nokta" sembolojisi "takımyıldız = Ülker" diyor.
*****************************************************************************************
*****************************************************************************************
Bu nedenle, VA243'teki bu noktaların yıldız olduğunu iddia etmek için bol miktarda emsal vardır. Bu mühür şöyle söylüyor olabilir: "Takım yıldız = Bir artı 11 yıldız" Astronomiyi iyi bilmediğim için, okuyucunun bunu bir düşünmesine izin vereceğim.
Giriş kısmında ayrıca mühür sembolojisinin tek bir tanrı ve belki ilahi konseye işaret edebileceğine dikkat çekmiştik. Bunu zaten yeterince söyledik.
IV. Sümer veya Mezopotamya Astronomi Bilgisi Üzerine
Bu bağlamda, okuyucuya yukarıdaki şu iddiamı sorgulama fırsatı sunuyorum(ve ben sadece çivi yazılı astronomik tabletler konusunda uzman olanlardan rivayet ediyorum) Dünyadaki Sümer veya Mezopotamya tabletlerinin tamamında, Sümerler'in (veya daha sonra Mezopotamya sakinlerinin) beşten fazla gezegenin varlığını bildiklerini gösteren tek bir metin (bile) bulunmamaktadır. Aşağıda, herkesin erişebileceği bibliyografik referanslar bulunmaktadır (Akademik yönden, semitik dillerin ve çiviyazılı metinlerin belli seviyede bilgisini gerektiren materyallerin yanısıra matematik ve astronomide belli bir arka plan gerektirenlere kendi kategorilerinin başlığı altında dikkat çekilmiştir.) Nibiru hakkındaki yazımda (Web sitemden ulaşılabilir), Sümerler ve Mezopotamyalıların gezegenler hakkında bildiklerini kısaca inceleyeceğim. Şimdilik, yine de okuyucuya bu kaynakları sunmak yeterli olacaktır.
General Sources:
Francesca Rochberg, “Astronomy and Calendars in Ancient Mesopotamia,” Civilizations of the Ancient Near East, vol. III, pp. 1925-1940 (ed., Jack Sasson, 2000)
Bartel L. van der Waerden, Science Awakening, vol. 2: The Birth of Astronomy (1974)
Technical but Still Readable
Wayne Horowitz, Mesopotamian Cosmic Geography (1998)
N.M. Swerdlow, Ancient Astronomy and Celestial Divination (2000)
Scholarly (Technical) Resources:
Otto Neugebauer, The Exact Sciences in Antiquity (1953)
Otto Neugebauer, Astronomical Cuneiform Texts (1955)
Erica Reiner and David Pingree, Enuma Elish Enlil Tablet 63, The Venus Tablet of Ammisaduqa (1975)
Hermann Hunger and David Pingree, MUL.APIN: An Astronomical Compendium in Cuneiform (1989)
Hermann Hunger and David Pingree, Astral Sciences in Mesopotamia (1999)
N. Swerdlow, The Babylonian Theory of the Planets (1998)
David Brown, Mesopotamian Planetary Astronomy-Astrology (2000)
Aşağıdaki videoyu izleyerek konuyu pekiştirmenizi öneririm:
Aşağıdaki videoyu izleyerek konuyu pekiştirmenizi öneririm:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder